Mi az a coaching?
Ahogy John Whitmore mondta:
„A coaching az emberekkel való bánásmód egyik formája, amely az utasításon és ellenőrzésen alapuló vezetési stílus ellenpólusa.”
Hogy világosabban lássuk, miről is van szó: a coaching egy olyan folyamat, melynek két résztvevője, a coach, azaz az „ edző” és a coachee, azaz az ügyfél egy „utazáson” vesz részt.
Ez az utazás gyakorlatilag egy irányított beszélgetést takar, mely során a coach kérdéseivel vezeti rá ügyfelét egy-egy probléma helyes megoldására. Az utazás során, ahogy a coaching során is, a célunk az, hogy eljussunk „A” pontból „B” pontba. Hogy melyik útvonalat választjuk, rajtunk múlik. A coaching folyamata minden esetben testre szabott és egyedi, hogy milyen technikát alkalmazva érjük majd el a célt, az csak a személyiségünkön múlik, melyet a coach felismer és helyesen értékel.
A coaching során a coachee valamelyest fejlődési folyamaton megy át. Javulhat konfliktuskezelése, javíthat a beosztottak felé a visszajelzések közvetítési formáján, vagy éppen csiszolhat előadásmódján. Mindezek mellett megváltoztathatja még az egyes problémákhoz való hozzáállásukat. Fontos, hogy ne függjünk a sikertől, mindenki életében vannak apróbb sikertelenségek. Ezeket is emelt fővel kell fogadni és azon dolgozni, hogy megoldjuk a problémákat. A coaching során felismerhetjük erősségeinket és azokra építve sikeresen eljuthatunk célunkig. A coaching célja egy adott probléma megoldása, ezen felül pedig többek között kompetenciát, önismeretet fejleszt és fejlődési folyamatokat generál.
A coaching több fajtáját ismerjük, megkülönböztetünk például life coachingot, business coachingot, wingwave coachingot (és még sok speciális coaching módszer ismert, amelyet weboldalamon részletesen tárgyalok külön-külön). A coaching minden esetben egyedi, személyes és eredmény-centrikus. Hatékonysága abban rejlik, hogy a kliensre és céljaira koncentrál. A folyamat során a coach a kliens saját kompetenciáinak eszköztárát fejleszti és bővíti. A jó coach empatikus, felkészült szakember, aki minden esetben tudja, melyik pillanatban melyik kérdéssel juttatja ügyfelét közelebb céljához.