Mary Beth O’Neill: Coaching – A vezetői szerep és feladat tudatosítása
A vezetői szerep nem kis felelősséggel jár. A főnök felel alkalmazottaiért és a vállalatot is ő reprezentálja. Ahogy a coaching során is egyértelmű a résztvevők szerepe (coach és coachee), úgy fontos, hogy a munkahelyén is mindenki tisztában legyen feladatával. Ellenkező esetben nagy zűrzavar keletkezhet, és az alkalmazott összezavarodik, a főnök szerepgyakorlása pedig veszít hatékonyságából.
A jó vállalatvezető ki tudja hozni beosztottaiból a maximumot. Ezt a legegyszerűbben coachinggal tudja elérni. De hogyan alkalmazhatja a coaching technikát egy vezető? Mitől lesz hatékony? Mindez kiderül Mary Beth O’Neill Coaching- A vezetői szerep és feladat tudatosítása című könyvéből.
A coaching egy módszer, melynek két résztvevője közösen keres megoldást egy adott problémára. A coaching alkalom során mindig a kliens, a coachee választja meg a beszélgetés témáját és mindig ő a főszereplő. A coach, a kérdezés művésze kérdéseivel terelgeti őt a megoldás felé vezető úton.
Coachingra tehát akkor van szükség, amikor az ember, ez esetben a vezető, elakad, kétségei támadnak, hogy hogyan és merre tovább. A vezetői coaching segít leküzdeni az akadályokat és segít a tapasztalatokat eredményekké alakítani.
O’Neill könyve egyszerre nyújt coaching alapismereteket, bemutatja a három kulcsfontosságú sikertényező módszertanát, világossá teszi, hogy a coachee főnöke hogyan lehet része a coaching folyamatnak és a közvetlen coachingot is tárgyalja. Beszél arról, hogy mi haszna van ennek a technikának és szót ejt az értékeléshez használt eszközökről és módszerekről is.
A kötet hangsúlyozza, hogy a vezető, aki egyben dolgozói coach-a akar lenni, gyakran két szélsőséges hibába esik. Az egyik az, hogy mérsékli elvárásait annak érdekében, hogy a coachinggal szolgálatkészségre „nevelje” beosztottait, a másik pedig az, hogy összekeveri a coachingot a parancsolgatással. A coaching lényege éppen az, hogy a coach nem ad konkrét tanácsot az adott probléma orvoslására.
O’Neill a kötetben azt is tisztázza, hogy a vezetői coach két lépésből áll, melyek sorrendjét szigorúan be kell tartani: az első a teljesítményelvárások megfogalmazása, a másik pedig a beosztott támogatása és fejlesztése.