Coaching módszerek
A coaching folyamat sikeressége érdekében a coach mindent elkövet. Segíti, támogatja ügyfelét, tükröt tartva elé számára is láthatóvá válnak saját hibái, amin javítania kell. De milyen egy jó coach és milyen módszereket alkalmazva érheti el, hogy a coachee sikeres legyen? A továbbiakban mindezen kérdésekre választ kapunk.
A coach saját tulajdonságai mint eszközök
A jó coach figyelmes, megbízható, empatikus, előítélettől mentes és rendszerben gondolkodik. Többféle alternatívát vetít ügyfele elé, jól ismeri a testre szabott coaching folyamat menetét. Fontos, hogy a coach lelkileg stabil, kiegyensúlyozott legyen, hiszen csak így jelenthet támaszt ügyfele számára.
A jó coach minden esetben pozitív szemléletet sugároz, a felesleges, negatív gondolatokat különböző technikákat alkalmazva képes kiiktatni ügyfele elméjéből. Megoldásorientált gondolkodásmód jellemzi, a célt sosem téveszti szem elől. A jó coach egyértelműen fogalmaz, egyenesen kommunikál, őszinte és meglátásait minden esetben megosztja kliensével.
Külső eszközök
- A leggyakrabban használt coaching módszerek között említhetjük a tesztek, kérdőívek kitöltetését a klienssel. Gyakran a coach ebbe a közelebbi hozzátartozókat is bevonja, hogy objektívebb képet kapjon. A coaching folyamat során a coch relaxációs és meditációs gyakorlatokkal oldja kliensében a stresszt, mely hatásosabb felkészülést biztosít egy-egy beszédre, interjúra. Fontos, hogy a kliens mindig maga elé vetítse a sikert.
- A coaching módszerek egy összetettebb csoportját képezik a különféle probléma megoldási technikák. Ide sorolhatjuk a költségelemzést, a haszonelemzést, a force- field elemzést. Ez utóbbi lényege a változás mellett és ellen szóló érvek összegyűjtése. A SWOT elemzés során a helyzettel kapcsolatos belső erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket és veszélyeket gyűjtjük össze.
- Gyakori coaching módszer még a szerepjátékok alkalmazása. Segítségével más bőrébe bújva más perspektívából közelíthetünk egy-egy dologhoz, így megérthetjük társaink esetleges eltérő véleményének okát. Ez a módszer hatékonyabbá teszi az együttműködést. A coaching találkozások között a coach rendszerint házi feladatot ad ügyfelének, ez is egy coaching módszer, hiszen a házi feladat megoldása során az ügyfél aktív, a problémával foglalkozik és fejlődik, előrébb jut a megoldás felé vezető úton.